Hoe kan ik, binnen Exact Globe Next, kosten verdelen over verschillende periodes?

Met het verdelen van kosten over verschillende periodes krijgt u beter inzicht in de werkelijke kosten per maand. U kunt dus vooruit plannen en een gespecificeerde verdeling van omzet en kosten maken. Dit vergroot het inzicht in uw onderneming enorm. Hieronder staat beschreven op welke manier u uw kosten kunt verdelen over verschillende periodes.

U kunt enerzijds de omzet van een verkoopfactuur en anderzijds de kosten van een ontvangst, retour of levering verdelen over meerdere perioden of verplaatsen naar een andere periode. De kosten worden op de oorspronkelijke mutatiedatum afgeboekt en via een tussenrekening verdeeld over meerdere perioden of verplaatst naar een andere periode. Omzet kunt u verdelen via [Factuur, Te verwerken, Uitgestelde omzet]. Kosten kunt u verdelen via [Inkoop, Te verwerken, Uitgestelde kosten].

Alle soorten boekingen
Via het menupad [Financieel, Grootboek, Analytisch boekhouden] bestaat ook een dergelijke mogelijkheid maar dan voor alle soorten boekingen. Na het selecteren van een boeking kan voor ‘Zoomen’ gekozen worden. Na het selecteren van de regel kan voor ‘Wijzigen ‘ gekozen worden en wordt de optie ‘Toewijzen’ beschikbaar. Als bij ‘Begindatum’ een datum later dan de ‘Datum’ gebruikt wordt, kan op deze wijze de boeking over verschillende periodes verdeeld worden. Eventueel kan eerst de datum van de boeking aangepast worden om de begindatum op de gewenste datum te krijgen.

Overzicht
Via het menupad [Factuur, Verslagen, Uitgestelde omzet] kunt u een overzicht opvragen van de omzet die u over meerdere perioden verdeeld heeft. Via [Inkoop, Te verwerken, Uitgestelde kosten] kunt dit overzicht opvragen voor uw uitgestelde kosten. Boekingen die via [Financieel, Grootboek, Analytisch boekhouden] verdeeld zijn, worden hier alleen zichtbaar als het juiste type rekening gebruikt is (omzet-, resp. kostenrekening).

Bron: Exact Support Blog