Meest gestelde vragen over het verrichten van betalingen

In de blogpost Hoe kan een betaling verricht worden vanuit Exact Online?  heeft u kunnen lezen hoe het verrichten van betalingen vanuit Exact Online werkt. Deze optie heeft u als u werkt met de bank module van Exact Online. In deze blogpost bekijken we het scherm Betalingen en geven we daar tips over.

Het scherm Betalingen opent u via [Financieel, Bank, Betalingen selecteren].

1. Hoe splits ik een betaling op?
Het kan voorkomen dat u een betaling heeft staan van € 100,00 maar dat u deze wilt opsplitsen in twee betalingen van €50,00. Om dit te doen klikt u door op de datum (in het blauw) die staat onder Betalingsdatum.

Vervolgens komt u terecht in het scherm Betalingstermijn. Hier kunt u informatie toevoegen zoals een betalingsreferentie of een omschrijving. In het veld Bedrag staat nu €100,00.

Als u hier € 50.00 van maakt en op Bewaren klikt dan wordt u weer teruggebracht naar het scherm Betalingen. U ziet nu dat er twee regels zijn aangemaakt, oftewel de betaling is gesplitst. Wanneer u de tweede € 50.00 op een andere datum wilt betalen dan klikt u weer door op de Betalingsdatum om deze aan te passen. Klik daarna op Bewaren.

2. Het verkeerde eigen rekeningnummer wordt getoond?
Deze situatie kan ontstaan als u meerdere bankdagboeken heeft voor verschillende rekeningnummers, of als u onlangs bent overgegaan op een ander rekeningnummer. De Eigen rekening is te wijzigen door te klikken op de betalingsdatum, zoals hierboven is uitgelegd. Echter wilt u wellicht het rekeningnummer veranderen voor een hele lijst met betalingen.

Dit kunt u doen door alle/een deel van de betalingen aan te vinken. Klik vervolgens op de knop Toekennen. U komt nu terecht in het scherm Betalingen – Bijwerken.

U kunt nu achter ‘Eigen rekening’ op het vergrootglas klikken om de juiste eigen rekening te kiezen. U klikt vervolgens nogmaals op toekennen om de wijzigingen door te voeren voor alle regels.

Als u wilt dat die rekening voortaan de standaard rekening is, dan kunt u via [Administratie, Stamgegevens, Dagboeken] een vinkje zetten bij Hoofd.

3. Hoe wijzig ik de betalingsdatum?
In hetzelfde scherm als hierboven kunt u ook de betalingsdatum voor één of meerdere betalingen bepalen. Dit doet u door te kiezen voor betalingsdatum Vast: Datum of Uitstellen. Als u kiest voor Vast: Datum dan krijgen alle betalingen die u heeft aangevinkt dezelfde datum, die u handmatig invult. Als u kiest voor Uitstellen dan kunt u alle betalingen met bijvoorbeeld 3 dagen uitstellen. Het aantal dagen/weken/maanden/kwartalen/jaren vult u zelf in.

We hopen dat u aan de hand van deze informatie nog gemakkelijker uw betaling kunt verrichten. Mocht u nog vragen hebben dan horen we graag van u!

Bron: Exact Support Blog